درمان تنبلی تخمدان

سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان چیست؟
سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) اختلال هورمونی نسبتا رایجی است که موجب علائم متفاوتی در زنان در سنین باروری می شود. رایج ترین مشکل خانم های دچار این سندرم نامنظمی چرخه قاعدگی و وجود هورمون های مردانه زیاده از حد (آندروژن) است.

دلیل نامگذاری این بیماری، وجود تخمدان های بزرگ شده حاوی چندین کیست کوچک (تخمدان پلی کیستیک) است.

اگرچه بیشتر زنان مبتلا به این بیماری دارای تخمدان های پلی کیستیک هستند، برخی از زنان، این کیست های چندگانه را ندارند. به این سندرم همچنین سندرم اشتین لونتال نیز گفته می شود.

علائم ابتلا به بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک چه هستند؟
در زنان مختلف ممکن است همه این علائم یا تنها چند تا از آنها وجود داشته باشند.
• بی نظمی قاعدگی: این سندرم موجب اختلال در چرخه قاعدگی و مشکلات قاعدگی می شود که معمولا حدود بلوغ خود را نشان می دهد.

چرخه قاعدگی ممکن است در ابتدا طبیعی باشد اما بعدا نامنظم شود یا شروع خون ریزی قاعدگی به تاخیر بیفتد.
• ناباروری: نامنظمی های قاعدگی یا پریود در سندرم تخمدان پلی کیستیک همراه با عدم تخمک گذاری است، بنابراین زنان مبتلا ممکن است دچار ناباروری شوند. میل به بارداری عاملی است که زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک را به مراجعه به پزشک وا می دارد.

• رشد موهای زائد: افزایش تولید آندروژن (هورمون مردانه) توسط تخمدان در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک منجر به رشد موهای زائد می شود که هیرسوتیسم نامیده ی شود. رشد موهای ضخیم و سیاه بالای لب، چانه، حول نوک سینه ها و ناحیه پایینی شکم رخ می دهد.

فرد ممکن است ماه ها هیچ علامتی نداشته باشد. علائم اولیه شامل:

– دیر یا زود شدن پریود

– لکه بینی قبل از پریود

– لکه بینی بین دو پریود

– موهای زائد

– چاقی

– ریزش مو (برای ریزش مو چه باید کرد)

– خونریزی های شدید

– افسردگی (راه های نجات از افسردگی)

– قطع شدن پریود

– جوش و آکنه

در مراحل پیشرفته:

– ناباروری

– دیابت ( هر آنچه درباره دیابت باید بدانید)

– دیابت بارداری

– بیماری های قلبی و عروقی

– سرطان رحم

دکتر صدیقه اخوان طبیب

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی

مطب: خیابان ولیعصر ، پایین تر از میدان ولی عصر ، خیابان ولدی، پلاک 21، طبقه 1
تعیین وقت
تلفنن: 88938793-021

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.